Thursday, September 27, 2012

Chekup lagi dan lagi


semalam pergi chekup..

pergi sorang je kali ni sebab en suami xdapat nak teman, banyak keje..
masuk bilik nurse, dia ukur guna tali tape tu kat perut..dia cakap baby besar..dengar plak jantung baby, dia cakap normal..jadi kene refer bilik doktor jugak sebab baby besar..(dh 25week)
aku pun iya kan jelah...

tunggu bilik doktor tak sampai 5 minit..nasib baik..

doktor scan la..sambil borak2 sebab kali ni doktor ok sebab melayu..
selalu doktor india,  tak berborak sgt..
doktor cakap dah tau jantina anak ker? aku cakap lah belum..

masa doktor scan2, doktor ade lah tolak kepala baby ketengah sikit sebab nak ukur pakai tali tape tu, lepas tu scan, agak nye marah doktor usik agak nye..2x dia tendang doktor..

doktor pun rasa " amboi tendang doktor ye.., marah ke yang" doktor tu cakap..

hahahah so sweet..doktor tunjuk kaki dia...pastu tgk jantina macam *****... rahsia..hahah suprise...

aku xkisah lah laki ke pompan asal sihat, senang nak push sudah...hihih xde masalah...

ok..doktor ukur plak ikut scan, MEMANG BESAR...hahaha ikut tarikh due scan plak 6hb Jan 2013, makin awal plak..ikut entry dulu due scan 22hb jan 2013. tapi ikut last period due 1hb Feb 2013.. adoiii... baby bonda ni nak jadi anak tahun baru ye..makin awal plak dia..


doktor pun pening...nak buat mcm mana..last2 dia kata refer pakar utk next appmnt..aku okey je..

tapi baby memang aktif...asyik menendang je...sempit gak nye duduk dalam perut tu..hihih

balik opis aku search la kot2 ada ibu berpengalaman baby besar dalam kandungan...

kebanyakkan nye cakap:


  • keturunan - ibubapa yang besar melahirkan bayi yang besar.
  • Terlalu banyak kenaikan berat badan ibu semasa mengandung.
  • Ibu dengan paras gula tinggi di dalam darah semasa mengandung - contoh: ibu yang mengidap kencing manis semasa mengandung.
semua kat atas ni memang ciri2 aku..hahaha tapi kalau betul lah sebab tu baby besar, memang aku kene jaga makan lepas ni..xleh nak kunyah jajan2 bila lapar..coklat di larang sama sekali..makan bergula mesti dihentikan...

nanti nak ajak en.suami pegi pasar beli buah banyak2..memang hari2 aku bawak bekal buah lepas ni..
harap lepas ni ok lah semua..jgn la besar sangat ye baby, sian bonda nak push keluar nanti..
tunggu lah next appmnt dengan doktor pakar... due bertukar atau aku kene diet makan..

pantang kali ni aku nak pantang habis habisan dan nyusu kan baby sampai 2 tahun..harap berjaya...hihihi nak jaga badan balik lah ni...




4 comments:

pd said...

huhuhu... siap laaa....
hihi~

apple_lady said...

kan kan...mengandung pun susah...ingat mengandung boleh lah belasah makan apa saja...rupanya tak boleh jugak...time xmengandung sibuk diet xnak bg kembang jugak...hahaha mcm2...

sairazura said...

ko nih..dulu kan dah kene diabetis..jgn ler ikut sgt selera tu..ko beli pastu ko amek bau jer...pastu bagi aku

apple_lady said...

HAHAHAHHA...banyak ah ko..baik aku lalu tepi org makan tu je amik bau...hahaha xsenonoh...